Accidentele la locul de muncă - Riscuri majore pentru afacere

Accidentele la locul de muncă – Riscuri majore pentru afacere


Munca este o activitate indispensabila societatii moderne, datorita beneficiilor pe care aceasta le aduce cu sine. Din pacate, exista anumite imprejurari in care, in timpul orelor de munca, angajatii pot trece prin incidente nedorite, care se soldeaza cu leziuni mai mult sau mai putin grave sau cu alte tipuri de afectari ale sanatatii lucratorilor. Aceste evenimente, cunoscute sub numele de accidente la locul de munca, sunt destul de frecvente in anumite domenii, urmarile lor putand sa fie unele din cele mai grave. Din aceasta cauza, administratorii afacerilor trebuie sa cunoasca indeaproape informatiile cu privire la ele si, mai ales, sa ia masurile de cuviinta pentru evitarea lor sau, in cazul in care acestea se petrec, pentru limitarea urmarilor complexe.

In articolul de mai jos veti afla ce sunt accidentele la locul de munca si care sunt principalele tipuri de evenimente care se petrec in cadrul desfasurarii orelor de munca. De asemenea, veti descoperi modalitatile eficiente de prevenire a accidentele la locul de munca si de ce o asigurare specializata in acest sens este de un real ajutor atat pentru companie, cat si pentru angajatii acesteia.

1. Ce sunt accidentele la locul de munca

1. Ce sunt accidentele la locul de muncă

Evenimentele nedorite fac parte din realitatea de zi cu zi. Indiferent de eforturile depuse nu este posibil sa fie luate toate precautiile in ceea ce priveste aparitia unor imprejurari ce pot avea urmari mai mult sau mai putin grave asupra integritatii fizice asupra celor care desfasoara o activitate de munca.

Astfel, in aproape toate domeniile de activitate pot aparea accidente la job. Avand in vedere gravitatea unor astfel de evenimente, exista o legislatie specializata si institutii ale statului roman ce supravegheaza munca si care incearca sa aplice masurile necesare pentru micsorarea riscului in acest sens.

1.1. Definitia accidentelor la locul de munca

Legislatia statului roman defineste un accident la locul de munca fie sub forma aparitiei unei vatamari violente a organismului unui angajat, fie prin intoxicatia acuta a acestuia. Un eveniment de acest fel poate fi considerat accident la locul de munca daca indeplineste cateva caracteristici precizate in legislatie:

  • Evenimentul trebuie sa aiba loc in timpul jobului, in cadrul procesului de munca sau atunci cand se indeplinesc anumite indatoriri de serviciu;
  • Accidentul de munca trebuie sa provoace incapacitate temporara de munca pentru cel putin trei zile calendaristice;
  • Evenimentul se soldeaza cu invaliditatea sau decesul unuia sau a mai multor angajati;
  • Accident de munca este considerata si aparitia unei boli profesionale sau a unei boli legate de meserie.

1.2. Tipuri de accidente la locul de munca

Riscurile de aparitie a unor accidente la locul de munca nu sunt aceleasi in toate domeniile de activitate. Exista unele ramuri economice in cadrul carora susceptibilitatea aparitiei unor evenimente ce dauneaza integritatii angajatilor este mai mare. Exemple in acest sens sunt reprezentate de domeniul constructiilor, de cel al intretinerii cladirilor, in industria chimica sau metalurgica, precum si acolo unde sunt utilizate in mod frecvent masini si echipamente complexe si greu de manuit.

Printre cele mai des intalnite tipuri de accidente de munca se numara:

  • Folosirea necorespunzatoare a echipamentelor se poate solda cu raniri grave sau chiar cu decese. Cel mai adesea apar amputari ale membrelor atunci cand lucratorii nu respecta instructiunile de utilizare ale utilajelor;
  • Caderile de la inaltime apar, de obicei, in industria constructiilor prin nerespectarea normelor de siguranta (lipsa echipament de siguranta). Astfel de accidente se soldeaza cu fracturi, traumatisme craniene sau chiar cu decese;
  • Expunerea la substante periculoase este intalnita in industria chimica si in industria farmaceutica. Aici pot aparea intoxicatii si arsuri chimice;
  • Accidentele petrecute pe drumurile publice apar atunci cand angajatii au ca sarcina sa conduca diverse utilaje si sunt implicati in astfel de incidente. Urmarile pot fi de la unele usoare (fracturi) si pana la cele grave (politraumatisme, deces);
  • Caderea de obiecte grele se regaseste in domeniul constructiilor.

Industriile de mai sus sunt mai expuse riscurilor, insa accidentele de acest fel pot aparea in orice loc de munca (birou, scoala, industria hoteliera etc.).

1.3. Procedura de aplicat in cazul unui accident de munca

In cazul in care se petrece un accident la locul de munca, angajatorii sunt obligati sa indeplineasca o procedura precisa, ce se regaseste in legislatia cu privire la securitatea si sanatatea in munca. Daca nu este indeplinit acest demers, urmarile pot fi grave, de la simple amenzi si pana la intocmirea de dosare penale pentru neglijenta in serviciu.

In momentul in care se observa un incident ce poate fi considerat accident la locul de munca, angajatorul are obligatia sa urmeze pasii de mai jos:

  • Comunicarea evenimentelor catre Inspectoratul teritorial de munca al judetului respectiv. In cadrul comunicarii vor fi furnizate informatii cu privire la datele de identificare ale angajatorului, la locul si momentul in care s-a produs evenimentul, la datele de identificare a victimei, la imprejurarile in care s-a petrecut accidentul, la urmarile acestuia si la unitatea sanitara unde a fost transportat accidentatului;
  • Angajatorul trebuie sa ia masuri pentru pastrarea starii de fapt in zona petrecerii incidentului in vederea realizarii unei inspectii corecte. Daca modificarile sunt obligatorii pentru evitarea altor daune, atunci este indicata efectuarea unor fotografii sau a unor schite inainte de realizarea oricarui demers;
  • Angajatorul este obligat sa inlesneasca inspectiile din partea organelor de stat si sa realizeze propria cercetarea evenimentelor;
  • Angajatorul este obligat sa intocmeasca un proces-verbal de cercetare a evenimentului;
  • Accidentele de munca trebuie sa fie inregistrate in registre de evidenta.

2. Prevenirea accidentelor la locul de munca

2. Prevenirea accidentelor la locul de muncă

Accidentele la locul de munca pot fi evenimente extrem de grave, cu urmari insemnate, atat asupra victimelor, cat si asupra afacerilor. Cea mai buna solutie este luarea unor precautii pentru ca accidentele la locul de munca sa fie evitate. Eforturile trebuie sa fie indreptate spre identificarea riscurilor pentru a putea fi posibila luarea unor masuri de minimizare a acestora si spre educarea fortei de munca in vederea utilizarii echipamentelor de protectie si a respectarii instructiunilor cu privire la manevrarea unor scule si utilaje.

2.1. Identificarea si evaluarea riscurilor de accident la locul de munca

Orice angajator, indiferent de domeniul in care activeaza, trebuie sa realizeze o evaluare completa a riscurilor inainte ca lucratorii sa treaca la munca efectiva. Demersul este posibil prin efort propriu sau cu ajutorul specialistilor in securitatea in munca. Dupa identificarea acestor riscuri este posibil sa fie luate niste masuri prin care acestea sa fie reduse sau eliminate in intregime. Acest proces se desfasoara in cativa pasi esentiali:

  • Evaluarea activitatilor si proceselor de lucru (se iau in considerare toate acele activitati si elemente ce pot influenta siguranta lucratorilor);
  • In urma evaluarii se pot identifica potentialele surse de risc (masini sau echipamente periculoase, suprafete alunecoase, factori de mediu periculosi, sarcini fizice excesive sau munca foarte stresanta);
  • Evaluarea probabilitatii fiecarui risc identificat (pasul este unul esential pentru prioritizarea masurilor de prevenire si protectie, adica activitatile mai riscante vor fi abordate la inceput);
  • Apelarea la specialisti in sanatate si securitate in munca, ce pot contribui suplimentar la luarea unor masuri corespunzatoare;
  • Dezvoltarea si implementarea masurilor de prevenire si protectie (instruirea lucratorilor, folosirea echipamentului de protectie, modificarea mediului de lucru etc.);
  • Monitorizarea si revizuirea constanta a masurilor de prevenire.

2.2. Utilizarea echipamentelor de protectie individuala pentru evitarea accidentelor la locul de munca

Echipamentele de protectie individuala s-au dovedit a fi de un real ajutor in evitarea unor accidentele la locul de munca sau in limitarea efectelor acestora. Legislatia securitatii in munca prevede ce echipament de protectie trebuie sa fie asigurat lucratorilor din anumite domenii.

Administratorii de afaceri trebuie sa fie atenti la cateva aspecte importante cu privire la selectarea echipamentului de protectie potrivit si la folosirea corespunzatoare a acestuia:

  • Identificarea necesitatilor de protectie (casti, ochelari, manusi, salopete, masti de gaze etc.);
  • Alegerea unui echipament de protectie de calitate, care respecta standardele de siguranta;
  • Instruirea lucratorilor cu privire la modul corect de utilizare si de intretinere a echipamentului de protectie (o casca nu isi face datoria daca ramane in dulap pe timpul muncii);
  • Verificarea regulata a echipamentului pentru a identifica problemele si a-l inlocui imediat daca este cazul.

Studiile au demonstrat ca prezenta echipamentului de protectie si folosirea acestuia in mod corect pe tot parcursul perioadei de munca reduc riscul aparitiei unor accidente de munca intr-un mod semnificativ. Cele mai multe accidente ce au loc in cadrul activitatii au ca principala cauza tocmai nepurtarea echipamentului individual de protectie sau folosirea acestuia in mod necorespunzator. Este important ca angajatorii sa faca eforturi sustinute pentru implementarea unui mediu de lucru sigur si sanatos.

3. Importanta realizarii unei asigurari de accident la locul de munca

3. Importanța realizării unei asigurări de accident la locul de muncă

Indiferent de masurile luate, riscurile accidentelor de munca nu pot fi reduse la zero si, din acest motiv, la un moment dat poate aparea un astfel de eveniment nedorit, chiar daca este respectata legislatia cu privire la securitatea in munca, iar angajatii respecta cu strictete aceste prevederi.

Uneori apar elemente care nu pot fi calculate si care se pot sfarsi cu vatamarea grava a integritatii corporale a unuia sau a mai multor angajati. Un astfel de eveniment poate sa aiba urmari foarte grave si din punct de vedere financiar. Cheltuielile pentru indepartarea urmarilor pot fi impovaratoare chiar si pentru firmele de mari dimensiuni si, din acest motiv, administratorii si proprietarii de afaceri trebuie sa apeleze la incheierea unei asigurari de accidente pentru angajati ce ofera beneficii pentru ambele parti implicate.

Asigurarile de accidente pot fi incheiate in doua imprejurari. In primul rand, este vorba despre o serie de domenii economice in care elementul este obligatoriu, legislatia prevazand necesitatea existentei acestui demers (domenii in care riscurile sunt majore si probabilitatea aparitiei unui accident este ridicata). In al doilea rand, o astfel de asigurare este din ce in ce mai utilizata ca beneficiu suplimentar oferit de diferiti angajatori pentru a atrage lucratori in companie. Din ce in ce mai multi romani sunt constienti de posibilitatea ca un eveniment de acest gen sa apara si sunt incantati sa fie pusi la adapost de o parte importanta, cea financiara, a urmarilor unui accident de munca.

Principalele avantaje ale incheierii unei asigurari pentru accidentele de munca sunt:

  • Acoperirea costurilor medicale necesare pentru tratarea urmarilor accidentului de munca (cheltuieli cu medicamente, interventii chirurgicale, arsuri, fracturi, consecinte estetice si functionale ale traumatismelor, incapacitatea temporara de munca);
  • Plata este oferita direct asiguratilor pe baza documentelor ce dovedesc vatamarile accidentale;
  • In functie de tipul de polita acoperirea asigurarii are loc si in cazul in care accidentele se petrec in afara orelor de munca;
  • Serviciile medicale sunt disponibile la orice clinica autorizata din Romania, persoana vatamata nefiind obligata sa apeleze la o anumita clinica, ci la cea pe care o doresc;
  • Banii sunt obtinuti intr-o perioada foarte scurta, dupa petrecerea accidentului;
  • Companiile de asigurare pun la dispozitia clientilor un serviciu de suport profesionist si ofera asistenta complexa in vederea obtinerii rambursarilor necesare tratarii urmarilor accidentelor;
  • In anumite cazuri pot fi obtinute plati compensatorii in cazul aparitiei unei invaliditati permanente sau a unui deces.

O asigurare pentru accidente de munca ofera beneficii si angajatorului. Astfel, daca activitatea acestuia este in domeniile in care demersul este obligatoriu, este obtinuta conformitatea legislativa ce elimina riscul obtinerii unor amenzi usturatoare. Un alt beneficiu important este ca acest tip de asigurare reprezinta un element de atractie pentru viitorii angajati ce doresc sa aiba siguranta zilei de maine pentru ei si familia lor.

Nu trebuie pierdut din vedere nici siguranta financiara pe care angajatorul o obtine. In cazul aparitiei unui accident de munca din vina angajatorului despagubirile solicitate vor fi platite de firma de asigurare. Avantajul este cu atat mai important, cu cat valoarea despagubirilor este majora cand vine vorba despre accidente soldate cu invaliditati permanente sau deces.

Asadar, angajatorii trebuie sa se preocupe de prevenirea si gestionarea eficienta a accidentelor pentru a obtine o securitate financiara, atat pentru ei, cat si pentru angajatii ce desfasoara activitatea de munca in cadrul afacerilor pe care le manageriaza.

Surse foto: leaderteam.ro, unsplash.com.